Alle neuzen wijzen dezelfde kant uit in Nieuwe Haven van de toekomst

Donderdag 26 juni vond een werkbezoek plaats rond de maritieme maakindustrie en de energietransitie bij Connectr op IPKW, dat tegenwoordig onder de nieuwe naam Cleantech Park Arnhem verder gaat.

Arnhem heeft de ambitie om van de Nieuwe Haven een krachtig knooppunt te maken waar de energietransitie en de verduurzaming van de scheepvaart samenkomen. In maart werd al het startsein gegeven voor de realisatie van de ‘Nieuwe Haven van de toekomst’. Het werkbezoek van afgelopen week was daarop een vervolg.

Maar liefst acht sprekers lieten hun licht schijnen over de toekomst van de Nieuwe Haven. Alle partijen zien een sleutelrol voor de haven in Arnhem bij de energietransitie van de binnenvaart.  Op dit moment heeft minder dan 1 procent van de binnenvaart geen fossiele uitstoot, maar in 2050 is de ambitie van de scheepvaart om geen fossiele brandstoffen meer te gebruiken. Er is dus werk aan de winkel.

Groene ethanol en waterstof zijn daarbij de belangrijkste nieuwe brandstoffen voor binnenschepen.

“Elektrificeren kan”, aldus Arie Koedood van de Nederlandse Innovatie Maatschappij (NIM). “Maar dat is eigenlijk alleen een optie voor korte vaarten op een vast traject. Een binnenschip dat van Rotterdam naar Basel vaart, moet onderweg 20 keer wisselen van accucontainer. En zo’n accucontainer kost bovendien een miljoen euro.”

De prijs van groene ethanol en waterstof is nu nog heel hoog. “Groen kost poen”, vat Arie Koedood het kort en bondig samen. Maar vanuit de overheid is er steun via het Maritiem Masterplan. Dit is een ambitieuze subsidieregeling dat inzet op de gezamenlijke ontwikkeling en bouw van klimaatneutrale schepen. Met €210 miljoen subsidie biedt het Maritiem Masterplan bedrijven de kans om samen te werken aan klimaatneutrale schepen en innovatie in de sector.

De Nieuwe Haven in Arnhem is daarvoor een ideale locatie. “U staat aan de vooravond van een uniek waterproject”, aldus Arie Koedood.

Hoe groot de potentie van Arnhem is, werd misschien het best verwoord door Dimitri van Rijn, directeur van het Rijksregiebureau Maritieme Maakindustrie: “De bedrijven zijn positief. De gemeente is positief. Er is ruimte. Dat zien we niet vaak. Dus dat is een enorm goede basis.”

Naast die goede basis, is er nog iets dat afgelopen jaren is veranderd: er is vertrouwen in elkaar.

“In het verleden werd er vanuit bedrijven in de haven met groot wantrouwen gekeken naar IPKW”, aldus Floris Rhemrev namens StAB. “Inmiddels hebben we een goede samenwerking. Het belangrijkste is dat bedrijven elkaar vertrouwen en elkaar ook iets gunnen.”

Wat daarbij meespeelt, is dat er beter gekeken wordt naar de mogelijkheden die de Nieuwe Haven biedt. Rob Verhofstad, bestuursvoorzitter van de HAN: “Alles wat hier afgelopen jaren gebeurde, gebeurde met de rug naar de haven. Moet je je voorstellen wat er gebeurt wanneer we ons omdraaien.”

“De kade langs de haven is een weg waar bedrijven aan liggen, maar de verbinding met de haven is een beetje verdwenen”, aldus Murk Wymenga van Cleantech Park Arnhem.

“Veel bedrijven zijn niet havengericht”, erkent Floris Rhemrev. “Maar de kennis van de bedrijven die in de haven zitten en de bedrijven die hier komende jaren naar toe komen, zorgen voor succes.”

Er wordt al jarenlang gesproken over de ontwikkeling van de haven. Maar nu alle neuzen dezelfde kant opstaan, lijkt het er nu werkelijk van te komen.