Interview Jan Ros van La Coquerie: “Dit bedrijf wérkt!”

Het begon ooit met een restaurant in Velp, maar inmiddels kent half West-Europa de verse quiches, soep en kant-en-klaarmaaltijden van La Coquerie uit Arnhem. La Coquerie levert biologische en reguliere producten aan supermarktketens als Hello Fresh, Picnic en Udea. Vers en zonder kunstmatige toevoegingen. In Nederland, maar ook in landen als Zweden, Duitsland en Denemarken.

“Wij koken zoals je thuis zou koken, maar dan in een grotere pan”, aldus eigenaar Jan Ros.

La Coquerie begon ruim dertig jaar geleden als restaurant in Velp. Jan Ros deed toen al veel catering.

“Een restaurant heeft vier muren, maar catering is onbegrensd. Dat sprak mij enorm aan, dus ik deed toen al veel evenementen met diners voor grote groepen mensen.”

Partycatering speelde een steeds grotere rol. Het restaurant was inmiddels ingeruild voor een bedrijfspand aan de Vlamoven in Arnhem. De zaken liepen voortvarend, tot de kredietcrisis in 2008.

Jan Ros: “Ik raakte toen in korte tijd 75 procent van mijn klanten kwijt. Maar juist op dat moment kwam ik Koos Boertjens tegen. Hij had een biologische tuinderij en had net afspraken met iemand gemaakt over de levering van quiches en soep. We zijn toen rond de tafel gaan zitten om te kijken of we dat op commerciële basis konden produceren.”

De toevallige samenloop van omstandigheden zorgde voor een koerswijziging voor La Coquerie. De partycatering verdween naar de achtergrond en Jan Ros begon met de productie van biologische quiches.

“We geloofden erin en zijn de boer opgegaan. Koos ging in een oude bestelauto langs biologische winkels. Na een jaar hadden we de biologische Odin-supermarkten als klant en groeiden we verder.”

Aanvankelijk werden er bij La Coquerie 750 quiches per week gemaakt. Inmiddels zijn dat 1.000 quiches per uur.

Jan Ros: “Neria, een van de medewerkers van het eerste uur, mengde het deeg aanvankelijk nog met de hand, maar toen we groeiden kwam er een mengmachine. Volgens de Italiaanse fabrikant werkte die machine alleen met kunstmatige toevoegingen, maar die willen we hier niet gebruiken. Geen conserveermiddelen of geur- en smaakstoffen. We zijn toen gaan experimenteren met temperatuur en een andere volgorde van het verwerken van ingrediënten, en zo kregen we het uiteindelijk toch voor elkaar.”

Ook achter de schermen groeide La Coquerie door. Nadat Excel niet meer voldeed voor de bedrijfsvoering, liet Jan Ros een eigen computerprogramma ontwikkelen: het Nieuw Elegant Recepturen en Informatie Archief. Precies. Afgekort is dat Neria.

Met een paar muisklikken tovert Jan Ros binnen twee minuten per levering tevoorschijn welke ingrediënten er gebruikt zijn en van welke leverancier die ingrediënten afkomstig zijn.

Ros: “Bij een audit staat daar twee uur voor.”

La Coquerie produceert inmiddels zowel voor de reguliere markt als voor de biologische markt. De biologische producten worden onder de merknaam Van de Oorsprong verkocht. De reguliere producten hebben de naam Smaak Talenten.

“Binnen de biologische markt zijn we marktleider”, vertelt Jan Ros. “En bij de reguliere producten horen we bij de top drie.”

Ook internationaal is La Coquerie tegenwoordig een belangrijke speler.

“We stonden ooit bij iemand in op de internationale vakbeurs Biofach in Neurenberg. We hadden een lijstje met bedrijven waar we bij wilden zijn, maar zo werkt het niet. Uiteindelijk zijn we via Hello Fresh Nederland ook in Duitsland gaan leveren. Onze Duitse soep is zouter dan de Nederlandse soep. Ieder land heeft zijn eigen voorkeuren.”

Ondanks het internationale succes van La Coquerie, is er nog altijd ruimte om uit te breiden. Maar die uitbreiding zit niet in het leveren van nieuwe producten.

Jan Ros: “Ieder product dat je buiten je focus maakt, kost aandacht en tijd. Toen we stopten met partycatering hebben we het aantal producten juist rigoureus teruggebracht. Maar ik zou in de toekomst meer contact willen met leveranciers van ingrediënten en iets verder kijken dan retail, dus ook kijken naar slagerijen, restaurants en eethuizen.”

La Coquerie is een bedrijf met een grote maatschappelijke betrokkenheid. Zo werken er binnen het bedrijf een aantal mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Niets bijzonders, volgens Jan Ros.

“Tenminste: het zou niet bijzonder moeten zijn. Winst is natuurlijk belangrijk, maar je hebt ook de taak om te zorgen voor zingeving voor mensen. Ik heb een bedrijf waarin het mogelijk is om mensen met een rugzakje te helpen, met mooie successen. Ik heb hier iemand rondlopen die ooit binnenkwam als kneusje en die nu een afdeling kan leiden. Dat is mooi. En valt het je op dat er tijdens ons gesprek niemand op de deur klopt met een vraag? Dat geeft de kracht aan van dit bedrijf. Dit bedrijf wérkt!”

Hieronder: La Coquerie is een bedrijf waarin alle producten zowel verhit als gekoeld worden. Geen wonder dus dat Jan Ros enkele jaren geleden te maken kreeg met de gevolgen van netcongestie toen hij zijn gasovens verving door elektrische ovens. In het filmpje hieronder is te zien hoe hij die problemen te lijf ging.