Toename van geparkeerde vrachtwagens op bedrijventerreinen in aanloop naar nieuw parkeerbeleid
Op veel bedrijventerreinen in Arnhem is deze maand een toename te zien van het aantal geparkeerde vrachtwagens. De toename wordt veroorzaakt door de sluiting op 1 oktober van het parkeerterrein bij de Rijnhal in Arnhem Zuid. Op het Olympus-terrein bij de Rijnhal komen 250 appartementen.
De gemeente zou het liefst zien dat vrachtwagens die niet in Arnhem moeten zijn parkeren op parkeerterreinen langs de snelwegen, of speciaal daarvoor ingerichte truckparkings zoals in Duiven. Daar zijn immers ook betere faciliteiten zoals toiletten en douches.
Maar de huidige toename van het aantal geparkeerde vrachtwagens laat zien dat die boodschap niet bij iedereen is doorgekomen. Ondertussen neemt de gemeenteraad binnenkort een besluit over de nieuwe parkeernota.
De gemeente geeft StAB in de nieuwe parkeernota volmondig gelijk met betrekking tot de overlast door geparkeerde vrachtwagens: “We constateren samen met de Stichting Arnhemse Bedrijventerreinen (StAB) dat vrachtwagens en lading zonder chauffeur door (transport)bedrijven gestald op de voor grote voertuigen aangewezen locaties. Daarnaast merken we dat beroepschauffeurs overnachten op bovengenoemde locaties. Hierdoor ontstaat overlast als verrommeling en verloedering.”
Het is vanzelfsprekend fijn dat de gemeente de problemen die door StAB gesignaleerd worden erkent, maar dat betekent niet automatisch dat de gemeente de problemen op korte termijn oplost:
“Zowel het aanwijzingsbesluit grote voertuigen’ als de APV bieden onvoldoende handvatten om op juist gebruik van parkeerlocaties te kunnen toezien. Er is behoefte aan beter handhaafbare regelgeving”, staat in de nieuwe parkeernota te lezen.
Maar er gloort een oplossing aan de horizon. Een woordvoerder van de gemeente laat weten dat er parallel aan de nieuwe parkeernota door de gemeente op dit moment ook gewerkt wordt aan een nieuw Aanwijzingsbesluit Grote Voertuigen. Hierin komt nieuw beleid te staan met betrekking tot parkeren van vrachtwagens.
“Daardoor kunnen we beter handhaven op aanwezigheid van vrachtwagenchauffeurs op plekken waar dat niet is toegestaan”, aldus een woordvoerder. “We leggen onder meer helder vast op welke locaties parkeren en overnachten wél mag, en waar niet. Ook krijgen handhavers dan een goede juridische basis om vrachtwagenchauffeurs aan te spreken en weg te sturen.”
Een van de onderdelen in het nieuwe Aanwijzingsbesluit zal overigens ook zijn dat er een overnachtingsverbod komt op de bedrijventerreinen.
Wanneer dit nieuwe Aanwijzingsbesluit Grote Voertuigen klaar is, is vooralsnog onduidelijk.

