Interview Titus Baptist: “Baptist is meer dan een winkel”
Het begon ooit met een gereedschapswinkel in de binnenstad in Arnhem, maar in iets meer dan veertig jaar tijd is Baptist uitgegroeid tot een begrip in Arnhem en ruim daarbuiten.
“Ik had gisteren nog een stel uit Meppel in de zaak die speciaal voor een bezoek aan onze winkel naar Arnhem waren gekomen”, vertelt Titus Baptist. “Hobbyisten zijn soms wel een paar uur hier in de winkel.”
De gereedschap- en ijzerwarenwinkel van toen is uitgegroeid tot een speciaalzaak met de nadruk op houtbewerking. Veel Arnhemmers denken dat iedere stad in Nederland een winkel heeft die vergelijkbaar is met Baptist, maar in West-Europa zijn er niet veel winkels die vergelijkbaar zijn.
Titus Baptist: “In Duitsland, Oostenrijk en Engeland zijn een paar winkels zoals Baptist, maar dat is het wel zo’n beetje. Houtbewerking is de passie van mijn vader, dus zo is het gegroeid.”
Het is die passie voor houtbewerking die in alle onderdelen van Baptist wordt uitgedragen.
“We zijn meer dan een winkel”, aldus Titus Baptist. “Zo hebben we midden in de winkel een ruimte voor presentaties. Daarnaast geven onze klanten workshops in verschillende vormen van houtbewerking. We verdienen daar geen geld mee, maar we promoten daarmee wel de liefde voor houtbewerking.”
De missie om houtbewerking onder de aandacht te brengen blijkt ook uit de uitgave van een eigen magazine: NOEST.
“Klanten krijgen NOEST gratis als ze iets kopen in de winkel of iets bestellen bij de webwinkel” vertelt Titus Baptist. “Het is een tijdschrift zonder reclame en bedrijven kunnen er ook geen pagina’s kopen. De naam Baptist staat er bovendien misschien vijf keer in. We gebruiken het blad om reclame te maken voor het ambacht en om klanten in het zonnetje te zetten.”
Houtbewerking is de afgelopen jaren steeds populairder geworden.
Titus Baptist: “Je ziet dat het breder wordt. Het zijn niet meer alleen de gepensioneerde tandartsen die bezig zijn met houtbewerking, maar juist ook een jongere doelgroep. We zitten zelf nog niet op TikTok, maar ik kreeg laatst een TikTok-filmpje te zien van een jongen die achter de draaibank aan het werk was.”
De webwinkel van Baptist bestaat al sinds 2003, maar is de afgelopen jaren flink gegroeid.
“Medewerkers waren aanvankelijk een beetje bezorgd door de groei van de webwinkel”, aldus Titus Baptist. “Ze waren bang dat de winkel dan misschien gesloten zou worden. Maar we zien dat het tegenovergestelde gebeurt. Door de webwinkel neemt het bezoek aan de winkel toe. De webwinkel levert bestellingen aan heel Europa. Aan hobbyisten, meubelmakers en bedrijven. Ook steeds meer als groothandel aan andere winkels en technische handelsbedrijven. Daarnaast zijn vele universiteiten, hogescholen en technische diensten van gemeenten in Nederland en België klant van ons.”
Titus Baptist zwaait inmiddels zo’n dertien jaar lang de scepter over het bedrijf dat zijn vader in 1984 is begonnen. De drie winkels in de binnenstad werden tien jaar geleden ingeruild voor één onderkomen op bedrijventerrein IJsseloord 1.
“Alles onder één dak voorkomt dat de zaak versnippert en ook vanwege onze webwinkel is het handig om alle voorraad en kennis bij elkaar te hebben”, aldus Titus Baptist. “We hebben lang gezocht naar de juiste plek. We hebben wel in Duiven en Elst gekeken, maar uiteindelijk zijn en blijven we een Arnhems bedrijf. Veel medewerkers wonen in de buurt, dus nu kan iedereen op de fiets komen.”
Baptist zeer te spreken over de samenwerking met andere bedrijven op IJsseloord 1, blijkt uit de woorden van Titus Baptist.
“De meeste bedrijven op IJsseloord 1 zijn geen concurrenten van elkaar en we streven allemaal hetzelfde doel na. We willen allemaal dat het terrein er netjes en verzorgd uitziet en we werken samen omdat we willen dat IJsseloord 1 toekomstbestendig is.”
De samenwerking met de andere bedrijven op IJsseloord 1 blijkt ook uit het idee om komend jaar een gezamenlijke open dag te organiseren op het bedrijventerrein.
Titus Baptist: “We zijn van plan om de deuren van onze bedrijven te openen voor zowel het publiek als onze eigen relaties. Doel is om de samenwerking te versterken en de betrokkenheid te vergroten. We moeten het idee nog verder uitwerken, maar denk aan rondleidingen, demonstraties van producten en korte workshops.”