Parkeeroverlast: ergernis nummer 1

Op alle bedrijventerreinen is er parkeeroverlast van vrachtwagens, aanhangers en personenauto’s. Het belemmert ondernemers in hun dagelijks handelen en het leidt tot frustratie. Ondanks periodiek overleg met de gemeente Arnhem en het maken van meldingen in de Fixi-app laat een oplossing nog steeds zich wachten. De gemeente is voornemens om de APV aan te passen om parkeeroverlast de kop in te drukken. Hiervoor heeft StAB input gegeven. Hoewel het concept gereed is, blijft het voorlopig op een bureau liggen in afwachting van uitgestelde besluitvorming over parkeren van vrachtwagens op het Olympusterrein.

Bovendien is de capaciteit van Handhaving te laag om adequaat op te treden tegen foutparkeerders. Ook geeft Handhaving in een aantal gevallen aan, zoals parkeeroverlast bij de Voedselbank op De Overmaat, de overlast liever niet aan te pakken om een waterbedeffect te voorkomen.

De parkeeroverlast betreft:
1. Chauffeurs + voertuigen verblijven langer dan 24 uur op bedrijventerrein, kamperen daar, doen hun behoefte en koken daar (cabinekamperen); het volledige weekend van vrijdagmiddag tot maandagochtend staan de voertuigen er. 

2. Stallen van trekker en opleggers zonder chauffeur op bedrijventerrein gedurende de gehele week, bijvoorbeeld bedrijven die voor bezorgdiensten in de nacht rijden.

3. Stallen van opleggers zonder trekker op industrieterrein door lokale ondernemers die geen eigen stallingsterrein hebben.

4. Stalling van recreatievoertuigen en foodtrucks.

5. Stalling van personenauto’s van voornamelijk garagebedrijven op openbare parkeerplaatsen.

De gemeente zal bepaalde delen moeten aanwijzen waar geparkeerd mag worden, maar zal daar zeker beperkingen aan moeten stellen. 

StAB heeft de volgende richtgevende input gegeven aan de gemeente voor het aanpassen van de APV.

Chauffeurs mogen hun verplichte normale wekelijkse rusttijd niet doorbrengen in hun cabine, uitspraak Europese hof (het zogenaamde cabinekamperen) daarom handhaving door Inspectie Leefomgeving & Transport (IL&T). Doel is om de sociale omstandigheden en de verkeersveiligheid in het algemeen te verbeteren en concurrentievoorwaarden in het wegvervoer te harmoniseren. Handhaving dient te weten dat IL&T ingeschakeld dient te worden om dit aan te pakken.

  • Aanwijzen specifieke locaties waar grote voertuigen na 18:00 uur mogen parkeren.
  • Bepaalde type voertuigen met gevaarlijke ladingen (bijvoorbeeld tankwagens met gevaarlijke stoffen) verplichten om naar de bewaakte parkeerplaats in Duiven te gaan.
  • Parkeren van campers, kampeerauto’s, caravans, kampeerwagens, aanhangwagens en foodtrucks beperken tot max 48 uur. Hierdoor voorkom je stalling in openbare ruimte.
  • Parkeren van maandag tot en met vrijdag, dagelijks van 08:00 tot 18:00 toestaan i.v.m. de verplichte rusttijd van chauffeurs. 
  • Stalling van voertuigen van autobedrijven en logistieke vervoerders op openbare parkeerplaatsen en de openbare weg niet toestaan.

Geen grappen. Of toch wel?
Hans-Robert van der Doe: “Parkeeroverlast op de zeven open bedrijventerreinen is al jaren een doorn in het oog van StAB. Autobedrijven moeten voldoende ruimte op eigen terrein hebben, anders zit je in het verkeerde pand. Ook zorgen autowrakken en kamperende vrachtwagenchauffeurs voor een verloederd beeld. Daarnaast staan voertuigen vaak hinderlijk geparkeerd. Het komt geregeld voor dat een leverancier een bedrijf niet op zijn eigen terrein kan bereiken, omdat de draai met de vrachtwagen niet gemaakt kan worden. Of een vrachtwagen staat zo geparkeerd dat het zicht op het bedrijf dagenlang volledig ontnomen wordt.

Het proces dat in gang is gezet om de APV aan te passen verloopt uiterst traag. Daarom hebben we een 1 aprilgrap bedacht om aandacht te vragen voor dit probleem. We hebben wereldkundig gemaakt dat we een eigen sleepdienst in de hand hebben genomen om foutparkeerders aan te pakken. Om een signaal af te geven.

We kunnen uiteraard niet voor eigen rechter gaan spelen, dus het betrof een ludieke actie. Het geeft echter wel aan hoe hoog ons de kwestie zit. Hopelijk hebben we de gemeente wakker geschud om vaart te maken met een adequate oplossing.”

Ervaart u parkeeroverlast? Maak een melding in Fixi!