Ondernemersverhalen

Het begon met het Coronavirus: ondernemersverhalen. “Leuk, die verhalen”, was een veelgehoorde reactie. En dus gaat StAB door met gesprekken met ondernemers op de bedrijventerreinen. Om te horen hoe het hun vergaat. Wil jij ook je verhaal kwijt? Laat het weten via info@stab-arnhem.nl. Dan nemen we contact op.

Kneedvorm Fotografie

Kneefvorm FotografieHoe is het met Ente Bartels & Wytske Averink van Kneedvorm?

Sinds april dit jaar is Kneedvorm gevestigd aan de Mecatorweg op bedrijventerrein RijnPark. Exact… precies op het moment dat de wereld in shock raakte door Corona. Het creatief bureau groeit en daarom was er écht een eigen studio voor foto- en videografie nodig. Corona of niet.

Beeldtaal

Kneedvorm zet verhalen om in beelden. Ente: “Wij bedenken hoe een bedrijf succesvol naar buiten kan treden door middel van fotografie en video’s. Goede content is niet meer weg te denken in een marketingstrategie. Op een website en social media mogen pakkend beeld en gave video’s niet meer ontbreken.”

Fotografie

“Tegenwoordig kan iedereen een foto maken met zijn telefoon, maar een idee omzetten in technisch goed beeld is een ander verhaal. Wij denken mee om beeld te creëren dat past bij je bedrijf. We fotografen daarvoor op locatie of in onze studio. Wij zijn gespecialiseerd in interieur- en exterieurfotografie, zakelijke portretten, bedrijfsreportages en product- en foodfotografie. Ons team bestaat uit een fotograaf en twee videografen.”

Video

“Online zien we een overvloed aan beeld. Daardoor is het lastig om de aandacht van de kijker vast te houden. Voor social media maken we daarom korte flitsende video’s met een duidelijke boodschap. De kans is zo groter dat de video volledig wordt bekeken. Natuurlijk maken wij ook uitgebreide bedrijfsvideo’s, met name voor websites. De kijker is dan immers doelgericht op zoek naar informatie.”

Kosten video

“Een video maken, van conceptvorming tot bewerking, kost tijd. Een groot productiebureau inschakelen werpt drempels op omdat je al snel een paar duizend euro per video kwijt bent. De kosten voor een video zijn afhankelijk van verschillende facetten: draaitijd, lengte van de video, montagetijd en bewerkingsvereisten (voice-over, special effects, ondertiteling etc.). Bij Kneedvorm kun je voor minder dan 1000 Euro al een mooie video laten maken. Voor dat bedrag zijn meerdere video’s per jaar te overzien.”

Jouw verhaal

Kneedvorm werk met een klein en daadkrachtig team. De lijnen zijn kort. Zaken zijn snel geregeld. Ente: “Alles wat bij het realiseren van een video komt kijken, kunnen wij zelf uitvoeren. Ook het interviewen. Door het stellen van de juiste vragen brengen wij de boodschap in korte tijd helder over.  Ik vind video’s maken waarin een ambacht wordt getoond het leukst. Zoals bij een restaurant, fietsenmaker of goudsmid. We hebben opdrachtgevers door heel Nederland: van provinciale overheden, projectontwikkelaars,  retail tot zakelijke dienstverleners. Ben je benieuwd hoe wij jouw idee van concept tot een compleet beeldverhaal kneden? Loop dan gerust binnen. Dan leren we gelijk de ondernemers op bedrijventerrein RijnPark beter kennen. Want eerlijk gezegd: opdrachtgevers van om de hoek hebben we op dit moment nog niet.”

Meer weten? www.kneedvorm.nl

Angelique van Wissen, Kroon Aannemersbedrijf

Hoe vergaat het Angelique van Wissen van Kroon Aannemersbedrijf?

Kroon Aannemersbedrijf is een aannemersbedrijf in de breedste zin van het woord. Van nieuwbouw van een duurzame woning tot het verbouwen van een bedrijfspand. Zij heeft een voorliefde voor de restauratie van oude panden omdat het een beroep doet op hun vakmanschap, kennis en creativiteit.

Commercieel directeur Angelique van Wissen: “Kroon Aannemersbedrijf bouwt op een goed fundament. Dat betekent dat we geen pleisters plakken op een slagaderlijke bloeding. Problemen pakken we aan bij de bron en lossen we dus vakkundig op. Niet iedereen is technisch onderlegd. Daarom communiceren we helder met duidelijke uitleg. In de vorige crisis zijn veel bouwbedrijven failliet gegaan. Wij hebben het overleefd door deze aanpak. Na de forse dip, kreeg de bouw het drukker dan ooit. Echter heeft de kaalslag bij bouwbedrijven tot schaarste op de arbeidsmarkt geleid. Nog altijd is het lastig om aan goed personeel te komen. Vervolgens komt pfas en daarna corona. Het herinnert je gelijk aan de slechte jaren daarvoor. Je schiet daardoor in eerste instantie in een kramp. Je houdt je adem in, maar dan blijkt dat het amper invloed op ons heeft. Onze orderportefeuille is goed gevuld. Natuurlijk hebben wij onze werkwijze aan moeten passen. We werken zoveel mogelijk met vaste ploegen. Onze jongens rijden samen in een bus, dat werd ineens een probleem. Je lost dat op met PVC-schermen, maar dat mag dan weer niet vanwege de verkeersveiligheid. Afijn, ook daarvoor hebben we een alternatief gevonden. De vrijdagmiddagborrel hadden we geschrapt. Onze medewerkers zijn een hecht team. Omdat ze allemaal elders op locatie of in de timmerwerkplaats werken, zagen ze elkaar amper. Dus we borrelen weer op veilige afstand. Doordat de wereld stil is komen te staan, zijn mensen meer gaan nadenken. Ook over duurzaamheid bijvoorbeeld. In dit kader wil ik het FSC-keurmerk noemen. Het FSC-systeem zorgt ervoor dat bossen op onze wereld door middel van verantwoord bosbeheer behouden blijven. Wij hebben dit keurmerk na een strenge audit verkregen en werken uitsluitend met FSC-systeem. Door de toename van thuiswerken krijgen we meer aanvragen voor het verbouwen van een zolder of slaapkamer tot werkplek. Verder zie je dat mensen meer beseffen wat ze eigenlijk hebben. Het comfort van de woning wordt belangrijker. Geld wordt nu niet uitgegeven aan vakantie, maar aan het verduurzamen, verfraaien of voor het uitbouwen van de woning. Ondanks dat corona een grote impact heeft op mens en bedrijf is de vergroting van de bewustwording een positieve ontwikkeling. Hopelijk blijft dat inzicht er.”

Meer weten? www.kroonaannemersbedrijf.nl

Xavier van den Heuvel, Mobile Service Centre Arnhem

Hoe vergaat het Xavier van den Heuvel van Mobile Service Centre Arnhem op bedrijventerrein Het Broek?

Aan de Simon Stevinweg 15 is Mobile Service Centre Arnhem gevestigd. Misschien ben je er al tig keer onbewust voorbij gereden. Nu niet meer. Het is namelijk een superhandig adres om te weten. Voor het geval als je mobiel of tablet kapot is. Of voor het aanbieden en retourneren van pakjes.

Kort gezegd repareert Mobile Service Centre Arnhem defecte mobiele telefoons en tablets. Voor zowel bedrijven als particulieren. Vaak is het mankement verholpen terwijl je erop wacht. Erg prettig, want zonder mobiel of tablet kunnen we eigenlijk niet meer. Zijn er onderdelen nodig om het apparaat te herstellen, dan heeft Xavier van den Heuvel het meestal binnen een dag in huis. Xavier: “We geven 12 maanden garantie op reparaties van originele merkproducten. Voor imitatie is dat 6 maanden.

We hebben een hele heldere website. De reparatieduur en kosten van veelvoorkomende reparaties kun je daarop terugvinden. Een afspraak voor reparatie kun je online boeken. Aan het begin van de Coronacrisis zag ik het aantal reparatieverzoeken teruglopen of werden zelfs geannuleerd. Zo kun je met een gebroken telefoonscherm nog gewoon bellen, al is het niet praktisch. Dergelijke reparaties heeft men even uitgesteld. Nu zie je de markt weer aantrekken. Gelukkig!

Naast reparatie van mobiele telefoon en tablet kun je bij ons pakketjes aanbieden en retourneren van vervoerders GLS, DHL, DPD en Homerr. Daarmee heb ik enig omzetverlies op kunnen vangen. Mensen zijn veel meer online gaan bestellen. Dat ik op het bedrijventerrein zit, is een uitkomst. Tijdens de pauze van je werk lever je op steenworp afstand een pakketje in om te retourneren. Deze periode heeft me wel aan het denken gezet. Zo overweeg ik om mijn dienstverlening verder uit te breiden. Echter, zitten daar wel ogen en haken aan. Voor nu probeer ik mijn zichtbaarheid en bekendheid op het bedrijventerrein te verhogen. Ik ben dan ook blij met het telefoontje van StAB waarin gevraagd is hoe het met me gaat.”

www.mobileservecentre.eu

Iwan Reerink, K3 Delta

Hoe vergaat het Iwan Reerink van K3 op RijnPark tijdens corona?

K3 is gespecialiseerd in duurzame gebiedsontwikkeling waarmee ze Nederland veiliger en mooier maakt. Dochteronderneming K3Delta wint, verwerkt en levert de essentiële bouwgrondstoffen zand en grind voor elke gewenste toepassing in de industrie, bouw, sport en recreatieve sector. Door middel van grondstoffenwinning ontwikkelt K3 tegelijkertijd nieuwe natuur- en recreatiegebieden en realiseren ze rivierverruimingsprojecten. Het zand, grind en klei dat K3Delta hierbij wint, gaat onder andere naar de bouwsector. In Arnhem heeft K3Delta een loswal voor schepen voor het transport van grondstoffen.

Iwan Reerink is hoofd gebiedsontwikkeling en projectontwikkeling bij K3. Hij werkt op het kantoor in Andelst. Iwan: “We hebben niet alleen te maken met de invloed van corona, maar ook met aangescherpte PFAS- en stikstofnormen, waardoor onder andere de bouw wordt belemmerd. Corona heeft tot nu toe nog maar een beperkte invloed op de bouwsector.

We werken ongeveer fifty fifty thuis dan wel op kantoor. Het kantoor is, bij wijze van spreken, nog nooit zo schoon geweest vanwege extra schoonmaakrondes. Op de productielocaties, waaronder de loswal in Arnhem, zijn veel maatregelen getroffen. Niet de meest gezellige. Zo wordt er geen koffie meer gedronken met chauffeurs in de kantine. Het werk gaat door. Echter zie je wel een vertraging bij de overheid ontstaan. Overleg vindt nu digitaal plaats, maar we merken dat hierdoor minder snel beslissingen worden genomen. Mijn oproep aan de overheid is dan ook na te denken over hoe vertraging in besluitvormingsprocessen voorkomen kan worden. Een vergunning is namelijk noodzakelijk om te kunnen bouwen. Er bestaat nu al een enorme krapte op de woningmarkt. Verdere vertraging kunnen we ons als Nederland niet veroorloven. Zorg dat de motor blijft lopen op de juiste snelheid.

Op dit moment ondervinden we dus relatief weinig last van corona, op de leveringen aan de evenementen- en sportbranche na. De voorspelling is, dat de economie zo’n 7% gaat krimpen. Dat gaat iedereen op termijn merken. Ondernemers die het nu lastig hebben, adviseer ik om het vizier op de toekomst te houden. Ik hoop dat er voor iedereen snel een stip op de horizon komt. Zet samen de schouders eronder!”

www.k3delta.nl

Karl van den Top, Algemene Vlaggenhandel

“Een gejaagd leven. Een StAB-bijeenkomst? Je gunde jezelf de tijd er niet voor. Terwijl ik nu denk dat we elkaar als ondernemer op het bedrijventerrein verder kunnen helpen. Elkaar de bal toespelen en de handel gunnen. Ik laat mijn vlaggen in China produceren. Dat kan ook dichterbij huis. Italië of Duitsland bijvoorbeeld. Waarom halen we het nog van ver als je ook zaken met de buurman kunt doen? Het zou goed zijn om eens in de maand elkaar te treffen op het bedrijventerrein. Met een borrel en barbecue bijvoorbeeld. Om elkaar te spreken en te zien. Gewoonweg te leren kennen. Soms is een luisterend oor voor iemand die het nu moeilijk heeft al genoeg. Er is veel verborgen leed. Wanneer het je slecht vergaat, is het lastig om gemotiveerd te blijven. Twee weten meer dan één. Laten we er voor elkaar zijn. En voor zo’n bijeenkomst mag overigens gerust een bijdrage gevraagd worden.”

Dit zegt Karl van den Top van de Algemene Vlaggenhandel Nederland op de Leemansweg op bedrijventerrein Het Broek. Het bedrijf verhuurt en verkoopt vlaggenmasten, vlaggen, wimpels en spandoeken. Standaardvlaggen, maar ook vlaggen met eigen ontwerp en/of logo. Daarnaast voert ze onderhoud aan vlaggenmasten uit. Dit jaar zou een topjaar worden vanwege 75 jaar bevrijding. De orders daarvoor zijn geannuleerd. Net zoals de opdrachten voor vlaggen en vlaggenmasten voor evenementen. Karl: “Het gaat eigenlijk best goed. Een vlag is een wapperend uithangbord. Als een vlaggenmast kapot gaat, moet deze gerepareerd worden. Onderhoud loopt dus gewoon door. Hetzelfde geldt voor vlaggen die aan vervanging toe zijn. We verdienen dus nog steeds een boterham met boter. Het luxe beleg is er even niet. Ter illustratie. In en om Arnhem staan ongeveer 140 vlaggen. Elke drie maanden wisselden wij de vlaggen. Bijvoorbeeld door vlaggen ter aankondiging van een evenement. Dit soort opdrachten ligt nu stil. Hetzelfde geldt voor vlaggen rondom de vieringen van Koningsdag en 75-jarig bevrijding. Het zou de kers op de taart voor ons zijn geweest.”

“Maar goed, ik ben blij dat we gezond zijn en de rekeningen kunnen betalen. Ik houd wel de uitgaven in de gaten. Die nieuwe bedrijfsbus stel ik nog even uit. Het is nu een kwestie van volhouden. Wanneer je handel nu op z’n gat ligt, heeft dat niks met slecht ondernemerschap te maken. Je kunt soms gewoonweg niet bijsturen vanwege beperkende regelgeving voor jouw branche. Ondanks dat, probeer positief te blijven. Er komt vanzelf een andere tijd.”

Meer weten? www.vlaggenhandel.nl

Erik Bolt, Hoveniersbedrijf De Groene Vingers

Hij voelt zich enigszins bezwaard als we vragen hoe het met Erik Bolt gaat op dit moment. “Fantastisch. Ik heb het nog nooit zo druk gehad”. Hoveniersbedrijf De Groene Vingers verzorgt tuinontwerp, maakt beplantingsplannen, doet tuinaanleg, snoeit en verzorgt bomen en voert tuinonderhoud uit. Tot slot kun je terecht voor sedumdaken. Dat zijn groene daken met beplanting. Opdrachtgevers zijn particulieren, bedrijven en overheid, waaronder gemeente Arnhem.

Extra leefruimte
“Nu de vakantieplannen in de ijskast staan, willen mensen met de zomer een mooie tuin hebben. Als je de hele zomer thuis zit, is de tuin nadrukkelijk een extra leefruimte. Het is een verlengstuk van je woning. Daar wil je je thuis en prettig voelen. Het traject van aanvraag tot tuinaanleg kost tijd. We komen eerst langs om de huidige situatie te bekijken. Het uitbrengen van een offerte omvat zo’n twee weken. Vervolgens maken we een ontwerp met beplantingsplan. Daarna kunnen we daadwerkelijk aan de slag in de tuin. We zitten tot eind augustus vol. Dan loopt de zomer op z’n eind. We hebben een team van twaalf man, desondanks komen we handen te kort. Vooral hoveniers met 10 jaar ervaring die zelfstandig een team aan kunnen sturen. Dus we moeten helaas ‘nee-zeggen’ als je op korte termijn een nieuwe tuin wilt hebben.

Afstand
Corona maakt ons werk wel anders. We hebben net een nieuw wagenpark met vijf bussen aangeschaft. Hiermee kunnen we in principe met vijftien man op pad. Nu rijden we met maximaal twee personen in een bus. Voor een opname lopen we alleen door de tuin of met de opdrachtgevers maar wel op afstand. Ook regelen we veel via e-mail en videobellen. We komen niet meer bij de mensen binnen. Ook niet tijdens de uitvoering. We nemen zelf onze koffie en thee mee. En bij langdurige klussen zetten we een Dixie neer. Op afstand van elkaar ons werk uitvoeren is lastig, maar we doen wat mogelijk is.

Dat ik nee moet verkopen is spijtig. Toch adviseer ik te wachten met de tuinaanleg totdat er weer ruimte bij mij of collega-bedrijven is. Je hebt hier namelijk speciale machines en gereedschap voor nodig. Bestraten is eveneens een vak. En een pergola aanleggen doe je ook niet zomaar. Natuurlijk kun je zelf je tuin onderhouden. Raadpleeg internet hoe en wanneer je het beste bepaalde struiken en bomen terugsnoeit voordat je met de snoeitang aan de gang gaat. En anders… geduld tot we weer ruimte hebben. We werken zo hard we kunnen.”

Meer weten? www.groenevingers.nl

Bjar Omar, eigenaar General Auto

General Auto importeert en verkoopt auto’s. Daarnaast verzorgt het autoservicebedrijf reparaties, onderhoud en APK. Een familiebedrijf van Bjar Omar gevestigd op bedrijventerrein Bakenhof. Bjar: “Ik had net een grote partij auto’s ingekocht uit het buitenland voor de tussenhandel. Toen sloeg Corona toe. Ik maakte me in eerste instantie zorgen. Hoe raak ik dat wagenpark kwijt? Inmiddels zijn deze auto’s bijna allemaal verkocht. Niet aan de tussenhandel, maar aan particulieren. Dat heeft een groot bijkomend voordeel. De marge is hierdoor hoger. Mijn investering heb ik terug. Het geld heb ik vooralsnog opzijgezet, voor als er mindere tijden aanbreken.

Wat wel een probleem wordt, is de inkoop van auto’s. Zo was ik van plan om een partij uit Letland in te kopen. Echter, de grenzen zijn dicht. Het is ontzettend lastig om nu zaken daar te doen. Reizen is moeilijk en wellicht zelfs onmogelijk door grenscontroles. Bovendien is het risico groot dat de wisselkoers slecht is. Hoe ik dit op moet lossen, weet ik nog niet. Ik zie mijn voorraad auto’s snel slinken.

Gelukkig verzorgen wij ook onderhoud, reparaties en APK aan auto’s van onze vaste klanten. Daarmee heb ik mijn handen vol. We leveren namelijk een goede kwaliteit tegen een goede prijs. Dat waarderen klanten. Ruimte voor nieuwe ‘garageklanten’ heb ik eigenlijk niet. Ondanks dat het rustig op straat is en het wegverkeer afgenomen is, heb ik genoeg auto’s op de brug staan. Ik ben blij dat dat doorloopt.

Voor mij is het een geruststellende gedachte dat de partij auto’s bijna verkocht is. Ik ben redelijk positief over de toekomst. Auto’s zullen er altijd gereden worden. Hoe het met de inkoop moet, weet ik dus nog niet. Het is nu een kwestie van volhouden. Dat geldt voor alle ondernemers. Help elkaar. Ik laat kopers nu bijvoorbeeld in termijnen betalen als dat nodig is. Dat heb ik voor mezelf ook aan mijn huurbaas gevraagd. Als je elkaar een kans geeft, komen we samen verder. Houd je tot slot aan de maatregelen, des te eerder kan de economie weer gaan draaien. Klanten mogen nu niet binnenkomen in de garage. Dat voelt asociaal, maar ik weet dat ik daar juist sociaal mee ben. Om onze zwakkeren in de samenleving te beschermen en straks weer Coronavrij te zijn.”

Meer weten over General Auto? www.generalauto.nl

Toni Iñiquez Najdanovski, directeur Antonio Shining Places

Schoonmaak behoort tot de cruciale beroepsgroepen voor COVID-19 om de samenleving draaiende te houden. Hygiëne is een levenszaak geworden. Hoe vergaat het directeur Toni Iñiguez Najdanovski van Antonio Shining Places op Rijkerswoerd. Toni: “We staan voor een uitdagende periode. Het is dubbel. Enerzijds is 25% van de bedrijven van onze opdrachtgevers volledig of gedeeltelijk gesloten. Anderzijds vragen bedrijven waar de werkzaamheden doorgaan om extra schoonmaakrondes. Zo moeten contactoppervlaktes, deurklinken bijvoorbeeld, vaker schoongemaakt worden.

Dat betekent voor ons veel regelwerk en snel schakelen. Je gaat medewerkers elders of op andere tijden inzetten. We hebben zo’n 400 medewerkers waarvan een aantal tijdelijke contracten. Schuiven met het volledige personeelsbestand lukt helaas niet voor 100%. We komen voor de regelingen van de overheid niet in aanmerking. Dat heeft tot gevolg dat we een aantal tijdelijke contracten niet kunnen verlengen.

Met opdrachtgevers werken we op contractbasis met een opzegtermijn van drie maanden. Dat geeft ons de tijd om schoonmakers elders in te zetten. Voor elke opdrachtgever die nu een contract wil opzeggen of openbreken, garanderen we dat we binnen 48 uur reageren op een verzoek. Dat is dus razendsnel. We zoeken zoveel mogelijk naar een passende oplossing, waarbij we in het uiterste geval de opzegtermijn aanhouden. We doen wat we kunnen, wat eerder geregeld kan worden, gebeurt. We merken wel dat opdrachtgevers flexibeler zijn. Schuiven met roosters om aan de vele verzoeken te voldoen. Dat betekent soms dat de schoonmaker op een andere dag komt. Daarvoor is begrip. Maar ook het personeel is ontzettend wendbaar. Daar ben ik supertrots op. Ze nemen een dag vrij of werken op een ander moment.

De vraag naar handschoenen, mondkapjes, zeep en desinfectantia is momenteel groot. Dit zijn producten die we normaal gesproken in mindere mate verkopen. We rekenen hiervoor reguliere tarieven en zeker geen woekerprijzen. Wel moeten we de leveranciers eerder betalen. Ook die heeft een grotere inkoop namelijk. Dat moet wel te bekostigen zijn. Overall verwacht de branchevereniging op termijn een terugval van omzet van 20 – 30% in de sector.
Niet elk bedrijf gaat corona overleven. Laten we samen ervoor zorgen dat zoveel mogelijk bedrijven het gaan redden. Probeer samen te werken. Ik investeer anticyclisch en heb net de opdracht gegeven voor het ontwerpen van twee nieuwe websites. Als we allemaal blijven investeren, komt het goed. En doe je inkopen lokaal. Normaal ga ik voor een sappie naar de supermarkt. Nu heb ik hem bij de kiosk gekocht. Ga naar de slager, bakker en kleine detaillist. Ook voor kleding. Als je niet wilt dat het straatbeeld verandert, koop dan lokaal.

Jeroen Welling, directeur Goedbewind

GoedBewind verzorgt bewindvoering, mentorschap, curatele levensexecutie en budgetbeheer op een professionele wijze. Wanneer je niet in staat bent om voor jezelf te zorgen of financiële zaken te regelen, neemt GoedBewind dit over. Denk daarbij aan een dementerende oudere waarvan de familie op afstand woont. Of iemand met schulden die er niet meer uitkomt. GoedBewind maakt de financiële administratie inzichtelijk, voert financiële handelingen uit en regelt dat de juiste zorg verleend wordt. Ze zijn gevestigd op De Overmaat.

We hadden plannen liggen om thuiswerken te faciliteren, vertelt directeur Jeroen Welling. Deze digitale omslag is nu versneld gemaakt. Dat was een behoorlijke investering waarop ik eigenlijk nog niet gerekend had. We bellen nu via de laptop bijvoorbeeld. Iedereen werkt thuis. Zo goed en zo kwaad als dat kan. Het is een uitdaging om e-mail te beantwoorden als je de kinderen gelijktijdig les moet geven. Daarom heeft iedereen nu een ander werkschema. Zo kunnen we bijvoorbeeld overdag een uurtje met de kinderen naar buiten en zetten we ’s avonds de computer aan. We werken met een kwetsbare groep mensen. Daarvoor wil je bereikbaar zijn. Ze zullen best wel eens een kind op de achtergrond horen, maar dat is dan niet anders. Helaas zijn we hierdoor wel minder productief geworden.

De crisis brengt veel zorgen met zich mee. Ik zie schrijnende gevallen. Bedrijven die al meer dan 100 jaar bestaan en nu op de rand van de afgrond staan. Een lening verkrijgen blijft lastig. Banken werken niet mee. Die willen alleen gezonde bedrijven financieel bijstaan, maar dat zijn net de ondernemingen die het niet nodig hebben. Maar ook ZZP’ers. Een grote groep ZZP’ers heeft geen werkvoorraad of een buffer. Een deel hiervan is in de hoek van ZZP gedrukt. Omdat de werkgever destijds geen vast dienstverband aan wilde gaan. Daartussen zitten mensen die ontvangen btw gewoon gebruiken voor het betalen van lopende rekeningen. Ze weten niet beter. Dat is echt verschrikkelijk. De overheid neemt momenteel een belerende toon aan, dat irriteert. De noodhulp is mooier gepresenteerd dan de werkelijkheid. Veel bedrijven en ZZP’ers komen niet voor de verschillende regelingen in aanmerking. Hoe worden deze mensen geholpen?

Als je nu in financiële nood zit, ga dan niet afwachten. Probeer echt om te denken. Wat kun je wel doen? Als dat betekent, dat je een tijdelijk dienstverband aan moet gaan als pakketbezorger of vakkenvuller doe dat! Je kunt beter zelf je geld verdienen dan 1000 euro van de overheid ontvangen. Want daarmee kom je niet ver. Ik begrijp dat dat misschien niet de baan van je dromen is, maar je kunt je rekeningen tenminste betalen. Ik houd mijn hart vast voor de toekomst. Ook al zou het betekenen dat ik meer opdrachten krijg om mensen financieel terzijde te staan, dat is niet hoe ik dat wil. Niet op deze manier. Overigens maak ik me ook zorgen over de vitaliteit van de bedrijventerreinen. Hoe blijft die behouden? Ik ben benieuwd waar we over drie maanden staan. Maar voor nu geldt: creativiteit en omdenken kunnen je redden.

Harold Hofman, directeur Derksen Verhuizingen

Tot vandaag gaat het nog uitstekend, vertelt de positief ingestelde Harold Hofman. Directeur van Derksen Verhuizingen op De Overmaat. De multifunctionele dienstverlener verzorgt particuliere en zakelijke verhuizingen in binnen- en buitenland. Daarnaast biedt ze opslag, self storage en archiefbeheer en -opslag. Derksen Verhuizingen is sinds 1 juli 2019 onderdeel van kantoorinrichter AtmR. Door krachten te bundelen wordt het aantal leveranciers voor een klant verminderd en omsteltijden gereduceerd.

Wij hebben geen lockdown, de werkzaamheden gaan gewoon door. Uiteraard met gepaste maatregelen. Tot begin mei zijn we druk met het verwerken van lopende orders. Wat hard terugloopt zijn de intakes. Je merkt dat mensen ons nu liever niet over de vloer hebben. We lossen dat op met beeldbellen via de telefoon of laptop. Met het device loop je door het pand, zo zien we waar de inboedel uit bestaat. Ook werken we meer met inboedellijsten. Ik kan niet in een glazen bol kijken, maar ik voorzie een terugloop van orders in mei, juni en juli. Maar zodra we weer los kunnen, de bedrijven weer aan het werk gaan, is waarschijnlijk onze dip ook voorbij. Ik kan me voorstellen dat er dan een inhaalslag gemaakt gaat worden. AtmR heeft het druk gehad met het inrichten van thuiswerkplekken. Daarentegen zie je dat er bijvoorbeeld minder koffie en kantoorartikelen worden besteld. Dus effect heeft het uiteindelijk voor beide takken van onze dienstverlening.

We staan voor nieuwe uitdagingen. Zeker het verhuispersoneel. Hoe sjouw je een wasmachine met 1,5 meter afstand van elkaar naar boven? We werken nu met kleinere vaste teams. Hoe dan ook leidt het tot onzekerheid bij het personeel: wat kan wel en wat kan niet? Iedereen zet letterlijk de schouders eronder. De behoefte en drang om het samen te doen is dan ook groot. Iedereen met klachten blijft thuis. Ook als een partner ziek is, kan het gebeuren dat een medewerker de kinderen opvangt. Tot nu toe ondervinden we nagenoeg geen hinder van absentie van medewerkers met kinderen thuis.

Bij ons is het druk, als ik naar buiten kijk zie ik wel legere parkeerplekken op het bedrijventerrein. Ik adviseer bedrijven een scenario te maken als de handel terugloopt of zelfs geheel weggevallen is. Welke mogelijkheden zijn er wel? En vraag hulp van buitenaf. Maak daarnaast goede afspraken met de medewerkers. Blijf in ieder geval rustig en gezond. Laat je niet gek maken door alles wat in de media verschijnt. Waak voor pessimisme, ook al ziet de wereld er iets minder rooskleurig uit.

Kurt Spong, eigenaar Shape Shifters

Sportscholen zijn verplicht gesloten vanwege het COVID-19 virus. Uitsluitend personal training (PT) is nog toegestaan. Shape Shifters is een sportschool met gekwalificeerde personal trainers in Ondernemerscentrum Vlamoven op bedrijventerrein IJsseloord I. Shape Shifters helpt om je doelen te bereiken: afvallen, fit worden en blijven, een gezond voedingspatroon aanleren en mentale fitheid verkrijgen en behouden. Daarbij werken ze nauw samen met Fysiokracht. Zij zijn gespecialiseerd in manuele therapie, sportfysiotherapie en massages. Niet alleen weten ondernemers de sportschool te vinden. Ook particulieren komen trainen, onder begeleiding, in een groepsles of krijgen PT. Sportscholen zijn een hard getroffen groep. Hoe vergaat het eigenaar Kurt Spong? En hoe blijven we fit als we alleen maar thuis zitten?

Kurt: “Ik werk samen met andere personal trainers op basis van ZZP of een payroll constructie. Voor ons en de fysiotherapeuten is nagenoeg al het werk weggevallen. We mogen nog PT geven binnen de regels die het RIVM gesteld heeft. Dat betekent maximaal twee trainers in de sportruimte. PT geven we met 1,5 meter afstand. Ook ontsmetten we het materiaal na gebruik. Desalniettemin merk je dat PT-klanten bang zijn om te komen. Angst voor besmetting. Iedereen is welwillend om zich aan de regels te houden. Dat is ook goed.

Leden mogen hun abonnement bevriezen. Toch hebben we ze gevraagd om ons te steunen en de betaling van het abonnement door te laten lopen. We kijken nu naar alternatieven om lessen aan te bieden. Via ZOOM gaan we groepslessen online verzorgen. Dan kunnen we meekijken met de oefeningen. Ook zijn we filmpjes aan het editen die we gaan mailen naar leden.

Hoe dan ook, we staan op de overlevingsstand. Ik weet niet of we dit gaan redden. Zeker niet als dit nog lang gaat duren. Met onze verhuurder, Niels Bruil van BEA Vastgoed, gaan we bekijken welke regeling we kunnen treffen. Samen willen we er sterker uitkomen. Gevoelsmatig wordt door corona je van alles afgenomen. Het biedt echter ook nieuwe kansen. Focus je daarop. Hoop doet leven!

Het is belangrijk om fit te blijven. We zitten nu veel meer dan gebruikelijk en snacken makkelijker omdat de routine weg is. Probeer daarom een vast ritme te creëren. Ga niet langer dan een uur zitten. Loop daarna wat rond. Doe wat korte oefeningen. Bereid zelf je maaltijden. Kook gezond met verse producten. Ga elke dag even naar buiten om een frisse neus te halen. Je hebt vitamine D nu hard nodig voor je immuunsysteem. Dat haal je uit daglicht. Ook mentaal voel je je beter als je even naar buiten bent geweest. En tot slot: blijf bewegen!

Niels Bruil, directeur BEA Vastgoed, voorzitter StAB

Voorzitter StAB en directeur BEA Vastgoed Niels Bruil: ‘De vanzelfsprekendheid is weg’

Een onzichtbare vijand, het Coronavirus. “Zolang er geen bekenden van jou in het ziekenhuis liggen, blijft het een ongrijpbaar iets. Echter de consequenties van het virus zijn groot”, aldus Niels Bruil. “Zeker als deze periode langer gaat duren.” Niels is vastgoedbeheerder. Zijn bedrijf BEA Vastgoed verhuurt zakelijk vastgoed. Hij houdt kantoor in Ondernemerscentrum Vlamoven op IJsseloord I. “Het is stil op de weg hier naartoe. Ook bijna alle kantoren zijn leeg. Iedereen werkt thuis. Heel onwerkelijk. De eerste huuropzeggingen hebben we ontvangen. Vooral van kleine ondernemers met te weinig vet op de botten, van sport-gerelateerde bedrijven en van ZZP’ers die in de toekomst weer vanuit huis gaan werken. Huur is een vaste kostenpost die elke maand terug komt. Als het werk opdroogt, is het een dure component.

Wij werken voornamelijk met jaarcontracten en contracten voor onbepaalde tijd met een opzegtermijn van drie maanden. Dat biedt enige flexibiliteit. Een ondernemer die in problemen komt, kan aan de bel trekken. Dan kijken we welke oplossing mogelijk is. Zomaar alle huren bevriezen of kwijtschelden, is snel bedacht, maar gaat gewoonweg niet. Ook onze kosten lopen door. Elke oplossing is maatwerk. We hebben er in ieder geval niks aan, als een ondernemer omvalt. Dus we gaan in gesprek en kijken hoe we er samen uit kunnen komen.

Juist in deze tijd heb je elkaar meer dan ooit nodig. Je bent afhankelijk van elkaar. Blijf daarom gewoon je rekeningen betalen. Ik begrijp dat je op de overlevingsstand staat en voorzichtig bent. Maar realiseer je, een rekening met een voor jou relatief klein bedrag, kan voor de ander zijn levensader zijn. We moeten een domino-effect zien te voorkomen. De vanzelfsprekendheid is door het coronavirus weg. Voorheen kon het niet op. Even lekker uiteten, samen naar een concert of op vakantie. Dit jaar zou een prachtjaar worden met de Grand Prix, Eurovisiesongfestival, de Olympische Spelen en het EK. Deze geneugten zijn er niet. Het zet je aan het denken.

Maar ook zakelijk gezien. We vergaderden ons wat af. Ik reed vaak op en neer vanuit Amsterdam naar Arnhem. Nu besef je steeds meer: is dit wel nodig? Kan het niet efficiënter? We werkten vanuit routines zonder ons af te vragen waarom we dingen doen zoals we ze doen. Ik ben op dit moment niet meer nodeloos belastend in tijd, geld of voor het milieu. Wat dat betreft zijn we nu wakker geschud. Laten we het als kans zien om enerzijds blijvend bewuster te handelen en anderzijds meer samen te werken. Om er uiteindelijk samen sterker uit de komen.